Rumpler 6B
oli
Rumpler Flugzeugwerken valmistama sekarakenteinen (puurima ja
teräsputkirakenne) yksipaikkainen kaksitasoinen ensimmäisen
maailmansodan aikainen hävittäjälentokone,
jonka prototyyppi valmistui 1916.
Konetyypin kehitys
Rumpler osallistui 1916 yhdessä kahdeksan saksalaisen
lentokonetehtaan kanssa suunnittelukilpailuun, jossa haettiin Saksan
laivastolle yksipaikkaista meritoimintakykyistä hävittäjää.
Rumplerin 6B1 oli kolmen tehtaan tyyppien joukossa, jotka pääsivät
sarjatuotantoon.
6B1
kehitettiin ajan säästämiseksi onnistuneen Rumpler C.I
-maatiedustelu-koneen pohjalta. 6B1 muunnosta valmistettiin 38
kappaletta, ja sillä lennettiin pääasiassa Pohjanmerellä ja Mustallamerellä.
6B2 -versiossa koneen aseistus kasvoi kahteen konekivääriin,
ja sen nokkaa muutettiin tylpemmäksi potkurin hyötysuhteen
parantamiseksi. 6B2 -muunnosta valmistettiin kaikkiaan 50
kappaletta.
|
|
Suomen vapaussodan kestäessä yritettiin hankkia lentokoneita
varsinkin Ruotsista ja Saksasta.
Helmikuussa 1918 Valkoinen armeija tilasi yhden Rumplerin ja
seitsemän muuta konetta Saksasta. Hankittuun kone-erään kuului yksi
Rumpler 6B -vesihävittäjä joka saapui Vaasaan S/S Virgolla
huhtikuussa Saksasta 1918, ja se sai aluksi tunnuksen F 20, joka
myöhemmin vaihdettiin D.60/18:sta. Kone kuljetettiin Tampereelle
Lento-osasto I:een, missä sitä ei kuitenkaan koottu lentokuntoon.
Kone päätyi lopulta Sortavalaan Helsingin Hermannin lentoaseman
kautta lokakuussa 1918. Sitä käytettiin kellukekoneena
Sortavalassa, hangelta toimien. Sillä lennettiin seuraavan vuoden
tammikuussa kolme lentoa jään päältä, minkä jälkeen kone poistettiin
käytöstä omavaltaisesti. Ilmailuvoimien esikunta määräsi konetyypin
kuitenkin korjattavaksi Santahaminaan, mihin se saapui maaliskuussa
1919. Koneen tunnus vaihtui korjauksen yhteydessä 1.C.310:ksi.
Vänrikki Martti Davidsson teki 4. lokakuuta 1919 Rumplerilla
ensimmäisen silmukan Suomassa, minkä jälkeen kone lähetettiin
Koivistolle 24. lokakuuta, missä se tuhoutui samana päivänä
ohjauslaitteisiin tulleen vian seurauksena. Kone joutui
syöksykierteeseen ja putosi veteen. Sitä lentänyt luutnantti Rafael
Hallamaa selvisi onnettomuudesta hengissä.
Vuoden 1918 lopulla suomalaiset kävivät ostamassa lentokoneita
Virosta. Toinen Rumpler 6B2 -tyyppinen hävittäjä ostettiin
saksalaisen lentoaseman kapinoivilta matruuseilta Tallinnasta vuoden
1918 lopulla. Tähän Tallinnasta saatuun koneryhmään kuului myös
Rumpler 6B, joka oli kuitenkin huonossa kunnossa. Tästä Rumpler'ista
ja Koivistolla tuhoutuneesta kunnostettiin Santahaminassa
Ilmailutelakalla 1925 lentokuntoinen Rumpler ja kone palautettiin
korjattuna Ilmailukoululle kesällä 1926.. Se sai tunnuksen 5A1,
mutta otettiin käytöön vasta vuoden 1922 lopulla Ilmailukoulussa.
Koneeseen asennettiin korjauksissa lokakuun 1925 ja heinäkuun 1926
välillä Rumpler C.VIII:n siivet ja erilainen sivuperäsin. Tuolloin kone oli kylläkin
lentokelpoinen, mutta mm akrobatia oli koneella kielletty. Syksyllä
1926 kone purettiin varastoon ja keväällä 1927 se luovutettiin
Santahaminaan poistettavaksi. Kone kuitenkin taas korjattiin ja
luovutettiin kesällä 1927 Ilmailukouluun käyttöön. Ilmailukoulu
kieltäytyi kuitenkin lentämästä sillä, jolloin komitea ryhtyi
tutkimaan tilannetta. Tutkinnan perusteella Rumpler määrättiin
27.8.1927 opetusvälineeksi. Tällä koneyksilöllä oli lennetty
tuolloin noin 35 tuntia Suomessa. minkä jälkeen se palveli
Ilmailukoulussa saman vuoden lokakuuhun saakka. Ilmailuvoimien
luetteloista se poistettiin hieman alle vuotta myöhemmin syyskuussa
1927, jolloin se oli lentänyt vain 35 tuntia.
Rumpler 6B oli puu- ja teräsputkirakenteinen 2-tasoinen,
1-paikkainen kellukehävittäjä. Ensimmäiset Rumpler 6B -koneet
valmistettiin Saksassa vuonna 1916. Koneen kellukkeet olivat hyvin
sirot ja ne olivat myöhemmin malleina suomalaisia kellukemalleja
rakennettaessa.
Museomme kone on tämä Virosta ostettu Rumpler 6B tunnuksella 5A1.
|
Yleiset ominaisuudet
• Miehistö: 1
• Pituus: 9,05 m
• Kärkiväli: 12,20 m
• Korkeus: 3,53 m
• Siipipinta-ala: 36 m²
• Tyhjäpaino: 854 kg
• Lentopaino: 1 134 kg
• Voimalaite: Mercedes D.III -kuusisylinterinen rivimoottori; 119 kW
(160 hv)Suoritusarvot
• Lentoaika: 4 h
• Lakikorkeus: 5 000 m
• Nousuaika: 3000 metriin 18 min
Aseistus
• 1 × 7,92 mm Spandau LMG 08/15 -konekivääri |
|