Cessna C-37
Veljekset Karhumäki hankki ja rekisteröi C-37 -koneen tunnuksella
OH-VKF helmikuussa 1938. Karhumäen käytössä koneella lennettiin 483
tuntia ja 15 minuuttia ennen sen pakko-ottamista Suomen ilmavoimien
käyttöön talvisodan kynnyksellä lokakuussa 1939. Ilmavoimien
käytössä kone siirtyi alkuun täydennyslentolaivue 39:n toisen
lentueen, eli koulutuslentueen käyttöön. Kone kärsi starttivaurion
maaliskuussa 1940, minkä jälkeen se lähetettiin korjattavaksi
Karhumäen tehtaalle. Korjausten yhteydessä kone sai ilmavoimien
tunnuksen CE-1. Lentolaivue 6 (LLv 6) käytti konetta sen palattua
huollosta aina tammikuuhun 1941. Kone luovutettiin lentolaivue
46:lle (LLv 46) 24. kesäkuuta 1941, ja se varastoitiin seuraavana
päivänä. Veljekset Karhumäki myi koneen ilmavoimille lokakuussa
1941. CE-1:llä lennettiin ilmavoimissa kaikkiaan 233 tuntia ja 55
minuuttia. Koneen moottori luovutettiin havaintovälineeksi
huhtikuussa 1942 varaosapulan seurauksena. CE-1 poistettiin
ilmavoimien luetteloista heinäkuussa 1943, ja myytiin takaisin
Veljekset Karhumäelle saman vuoden joulukuussa. Karhumäet myivät
koneen kunnostamisen jälkeen edelleen ruotsiin, jossa se
rekisteröitiin siviilitunnuksella SN-ANP elokuussa 1945. Kone
poistettiin Ruotsin ilma-alusrekisteristä noin yhdeksän vuotta
myöhemmin marraskuussa 1954. Veljekset Karhumäki hankki koneen
vuosikymmeniä myöhemmin takaisin ja sen osat saapuivat suomeen
elokuussa 2008. Kone on tarkoitus entistää näyttelykuntoon
Hallinportin museoon.
|
|
Yleiset ominaisuudet
• Miehistö: 4
• Pituus: 7,5 m
• Kärkiväli: 10,4 m
• Korkeus: 2,13 m
• Siipipinta-ala: 16,8 m²
• Tyhjäpaino: 626 kg
• Lentopaino: 1 065 kg
• Voimalaite: 1 × Warner Super Scrab S-50 seitsemänsylinterinen
ilmajäähdytteinen tähtimoottori; 108 kW (145 hv)
Suoritusarvot
• Suurin nopeus: 260 km/h
• Matkalentonopeus: 230 km/h
• Lentomatka: 845 km
• Lakikorkeus: 5 500 m
|
|