Cessna C-37

 

 

 


Cessna C-37


Veljekset Karhumäki hankki ja rekisteröi C-37 -koneen tunnuksella OH-VKF helmikuussa 1938. Karhumäen käytössä koneella lennettiin 483 tuntia ja 15 minuuttia ennen sen pakko-ottamista Suomen ilmavoimien käyttöön talvisodan kynnyksellä lokakuussa 1939. Ilmavoimien käytössä kone siirtyi alkuun täydennyslentolaivue 39:n toisen lentueen, eli koulutuslentueen käyttöön. Kone kärsi starttivaurion maaliskuussa 1940, minkä jälkeen se lähetettiin korjattavaksi Karhumäen tehtaalle. Korjausten yhteydessä kone sai ilmavoimien tunnuksen CE-1. Lentolaivue 6 (LLv 6) käytti konetta sen palattua huollosta aina tammikuuhun 1941. Kone luovutettiin lentolaivue 46:lle (LLv 46) 24. kesäkuuta 1941, ja se varastoitiin seuraavana päivänä. Veljekset Karhumäki myi koneen ilmavoimille lokakuussa 1941. CE-1:llä lennettiin ilmavoimissa kaikkiaan 233 tuntia ja 55 minuuttia. Koneen moottori luovutettiin havaintovälineeksi huhtikuussa 1942 varaosapulan seurauksena. CE-1 poistettiin ilmavoimien luetteloista heinäkuussa 1943, ja myytiin takaisin Veljekset Karhumäelle saman vuoden joulukuussa. Karhumäet myivät koneen kunnostamisen jälkeen edelleen ruotsiin, jossa se rekisteröitiin siviilitunnuksella SN-ANP elokuussa 1945. Kone poistettiin Ruotsin ilma-alusrekisteristä noin yhdeksän vuotta myöhemmin marraskuussa 1954. Veljekset Karhumäki hankki koneen vuosikymmeniä myöhemmin takaisin ja sen osat saapuivat suomeen elokuussa 2008. Kone on tarkoitus entistää näyttelykuntoon Hallinportin museoon.
 

 

 

 

 


Yleiset ominaisuudet
• Miehistö: 4
• Pituus: 7,5 m
• Kärkiväli: 10,4 m
• Korkeus: 2,13 m
• Siipipinta-ala: 16,8 m²
• Tyhjäpaino: 626 kg
• Lentopaino: 1 065 kg
• Voimalaite: 1 × Warner Super Scrab S-50 seitsemänsylinterinen ilmajäähdytteinen tähtimoottori; 108 kW (145 hv)
 

Suoritusarvot
• Suurin nopeus: 260 km/h
• Matkalentonopeus: 230 km/h
• Lentomatka: 845 km
• Lakikorkeus: 5 500 m
 




 

   
 
 

I lk postimerkki Cessna C-37 tilattavissa

sihteeriltä 10 kpl arkeissa 35 €.