Aero A 11

 

 

 

Aero A-11


on kaksipaikkainen tshekkiläinen tiedustelu- ja harjoituskone, jota hankittiin kahdeksan kappaletta ja joka oli ilmavoimissa käytössä vuosina 1927– 1939. Halvempana se ohitti valinnassa kalliimman ja paremman Fokker C.V:n. Aluksi tyyppi oli maalentoeskaaderin kalustona, ja jo vuodesta 1929 lähtien oli "HispanoAeroilla" käyttöä harjoituskoneena Kauhavan Ilmailukoululla, mikä osoittaa tyypin heikkoa soveltuvuutta sotakoneeksi. 

 

 

Tsekkoslovakialaisen kaksipaikkaisen ja -tasoisen kevyen pommi- ja tiedustelukoneen Aero A-11:n ensilento tapahtui vuonna 1923. Tehdas rakensi konetta useana eri versiona Tsekkoslovakian ilmavoimille noin 250 kappaletta. Suomi hankki eräänlaisena väliaikaisratkaisuna Breguet 14 -koneiden korvaajaksi valitun N.V.I. F.K.31 -koneen kehittämisen viivästyttyä 8 Aero A-11HS -konetta vuonna 1927. Valintaperusteina oli edullinen hinta ja nopea toimitusaikataulu. Suomalaisissa koneissa oli 300 hv Hispano-Suiza -moottori. Konetyyppi osoittautui ominaisuuksiltaan hyväksi ja sitä käytettiin vuoteen 1939 saakka. 

Kone on ainoa säilynyt konetyyppinsä edustaja maailmassa. 

Koneen tunnus: AE-47 

Kone on näytteillä Hallinportin museossamme. Kone on entisöity. 

 


Yleiset ominaisuudet

Moottori:              1 x
300 hv Hispano-Suiza
Pituus:                 8.1 m
Kärkiväli:              12,8 m
Pinta-ala:             12.77 m
Korkeus:              3.10 m
Tyhjäpaino:          1,514 kg
Huippunopeus:      218 km/h
Max lentomatka:   750 km
Lentokorkeus:       7,193 m
Range:                 750 km
Aseistus:              1 x 7.62 mm konekivääri
Miehistö:              2
   
 
 

I lk postimerkki Aero A 11 tilattavissa

sihteeriltä 10 kpl arkeissa 35 €.